Life Is A Drama..

Logo KBBA

18 Disember 2017

Kes Cikgu Azizan Punca Budak Sekarang Makin Manja?


Dua tiga hari ni kecoh kat semua media sosial tentang kes Cikgu Azizan ni.  Mulanya aku tak ambil kisah sangat sebab ingatkan kes terpencil.  Rupanya bila baca,  tepuk dahi aku.  Kesalahan budak tu aku rasa memang besar untuk budak umur macam tu dan ada beberapa kes lain yang menunjukkan budak tu ada masalah disiplin. 

Aku bukan nak menuding jari kepada sesiapa tapi aku cuma minta kita berfikir dengan mendalam.  Aku rasa aku pernah kupas isu macam ni masa kes pelajar didenda duduk atas jalan tar sebab lewat sampai ke sekolah.  Tapi bila isu macam ni timbul lagi,  mungkin aku kena bagitau pendapat aku jugak. 

Apa yang aku baca,  pelajar tu menghidu gam,  buli,  ponteng sekolah dan beberapa lagi masalah disiplin lain.  Kalau bab buli tu aku mungkin 'okay' sikit la sebab biasa la.. Budak-budak memang nakal sikit.  Aku dulu pun macam tu jugak walaupun ketua pelajar dulu.  Hahahaha...  Tapi bila isu hisap gam ni,  aku rasa ibubapa pelajar ni macam dah over sikit.  

Betul,  kalau ikut peraturan yang dikeluarkan,  cikgu tak boleh 'sentuh' pelajar.  Cuma sekadar kaunseling dan sebagainya.  Tapi mungkin ada punca kenapa cikgu tu pukul (asalkan tak keterlaluan) pelajar tu? Mesti ada sebab.  Provokasi dari pelajar mungkin? 

Tindakan ibubapa untuk menyalahkan 100 peratus kepada guru bagi aku tak patut.  Guru dah cuba untuk menegur dan menjalankan tanggungjawab mereka sebaiknya. Ibu bapa tak boleh lepas tangan 100 peratus kepada guru dalam membentuk perangai anak-anak dorang. Boleh kalau nak lepas tangan,  tapi jangan ambil tindakan kalau cikgu 'terpaksa'  naik tangan kepada anak-anak dorang. 

Aku belum ada anak dan aku belum berkahwin.  Mungkin aku tak tahu macam mana rasa ada anak tu.  Tapi bagi aku,  kalau anak aku ada buat silap yang boleh rosakkan masa depan dia,  go ahead for the punishment.  Asalkan jangan sampai cacat dan keterlaluan.  

Kes Cikgu Azizan Punca Budak Sekarang Makin Manja?

Dua tiga hari ni kecoh kat semua media sosial tentang kes Cikgu Azizan ni.  Mulanya aku tak ambil kisah sangat sebab ingatkan kes terpencil.  Rupanya bila baca,  tepuk dahi aku.  Kesalahan budak tu aku rasa memang besar untuk budak umur macam tu dan ada beberapa kes lain yang menunjukkan budak tu ada masalah disiplin. 

Aku bukan nak menuding jari kepada sesiapa tapi aku cuma minta kita berfikir dengan mendalam.  Aku rasa aku pernah kupas isu macam ni masa kes pelajar didenda duduk atas jalan tar sebab lewat sampai ke sekolah.  Tapi bila isu macam ni timbul lagi,  mungkin aku kena bagitau pendapat aku jugak. 

Apa yang aku baca,  pelajar tu menghidu gam,  buli,  ponteng sekolah dan beberapa lagi masalah disiplin lain.  Kalau bab buli tu aku mungkin 'okay' sikit la sebab biasa la.. Budak-budak memang nakal sikit.  Aku dulu pun macam tu jugak walaupun ketua pelajar dulu.  Hahahaha...  Tapi bila isu hisap gam ni,  aku rasa ibubapa pelajar ni macam dah over sikit.  

Betul,  kalau ikut peraturan yang dikeluarkan,  cikgu tak boleh 'sentuh' pelajar.  Cuma sekadar kaunseling dan sebagainya.  Tapi mungkin ada punca kenapa cikgu tu pukul (asalkan tak keterlaluan) pelajar tu? Mesti ada sebab.  Provokasi dari pelajar mungkin? 

Tindakan ibubapa untuk menyalahkan 100 peratus kepada guru bagi aku tak patut.  Guru dah cuba untuk menegur dan menjalankan tanggungjawab mereka sebaiknya. Ibu bapa tak boleh lepas tangan 100 peratus kepada guru dalam membentuk perangai anak-anak dorang. Boleh kalau nak lepas tangan,  tapi jangan ambil tindakan kalau cikgu 'terpaksa'  naik tangan kepada anak-anak dorang. 

Aku belum ada anak dan aku belum berkahwin.  Mungkin aku tak tahu macam mana rasa ada anak tu.  Tapi bagi aku,  kalau anak aku ada buat silap yang boleh rosakkan masa depan dia,  go ahead for the punishment.  Asalkan jangan sampai cacat dan keterlaluan.  

Masa aku sekolah dulu,  kalau kena marah atau kena pukul dengan cikgu,  balik tak cerita kot dengan mak abah aku,  sebab tahu dah memang mak abah takkan backup aku punya.  Bukan aku sorang,  rasanya kami enam beradik pun macam tu.  Paling tidak pun cerita dengan kakak dan abang aku.  Setakat kena cubit kat perut,  kena tampar belakang,  kena gunting rambut kat perhimpunan (masa aku ketua murid)  ketuk ketampi,  jalan itik... Semua tu biasa dah.  Hahahaha.

Cuba sekarang ni,  kena gunting rambut dekat perhimpunan pun akan jadi isu sebab anak trauma.  Adeihhh... Lain betul budak-budak sekarang ni.  Kalau dulu sebab kesalahan kecil pun kena denda,  apa lagi kalau kesalahan hisap gam?  Adoii... Tepuk dahi aku... Patut la budak-budak sekarang makin manja...  Nak salahkan cikgu boleh,  tapi pastikan la atas sebab yang kukuh.  Jangan nanti bila anak tu dah tak jadi 'orang',  baru nak menyesal. aku sekolah dulu,  kalau kena marah atau kena pukul dengan cikgu,  balik tak cerita kot dengan mak abah aku,  sebab tahu dah memang mak abah takkan backup aku punya.  Bukan aku sorang,  rasanya kami enam beradik pun macam tu.  Paling tidak pun cerita dengan kakak dan abang aku.  Setakat kena cubit kat perut,  kena tampar belakang,  kena gunting rambut kat perhimpunan (masa aku ketua murid)  ketuk ketampi,  jalan itik... Semua tu biasa dah.  Hahahaha.

Cuba sekarang ni,  kena gunting rambut dekat perhimpunan pun akan jadi isu sebab anak trauma.  Adeihhh... Lain betul budak-budak sekarang ni.  Kalau dulu sebab kesalahan kecil pun kena denda,  apa lagi kalau kesalahan hisap gam?  Adoii... Tepuk dahi aku... Patut la budak-budak sekarang makin manja...  Nak salahkan cikgu boleh,  tapi pastikan la atas sebab yang kukuh.  Jangan nanti bila anak tu dah tak jadi 'orang',  baru nak menyesal.

2 ulasan:

✿Cik Cappuccino Latte ✿ berkata...

ibu bapa pun terlalu manja dengan anak - anak . bila anak-anak dah mula besar kepala mula tak hairan dengan orang lain . takkan sengaja cikgu2 nak pukul tanpa bersebab , apa-apa pun ray for cikgu azizan ,semoga dipermudahkan urusan beliau

shazillahsani.com berkata...

Sebab itu budak2 skg kurang rasa hormat pada orang lebih tua.. Hihihi