Life Is A Drama..

Logo KBBA

22 November 2017

Duit Belanja Sekolah

Bila sembang zaman belajar dari sekolah rendah sampai la ke sekolah menengah,  aku jadi macam tak percaya apa yang aku lalui.  Iyalah,  dah 10 tahun dah tinggal zaman sekolah dulu.  Kejap sangat masa berjalan. 

Teringat masa sekolah dulu,  duit belanja yang aku bawak sangat sikit kalau ikutkan dengan ekonomi sekarang  ni,  tapi dulu,  kenyang ja kalau bawak duit banyak tu ke sekolah untuk belanja.


Masa darjah satu sampai darjah empat kalau tak silap,  mak bagi aku duit belanja sekolah cuma 70 sen.  Tapi cukup untuk sehari tu.  Even aku bawak bekal ke sekolah,  tetap dapat duit belanja. Lepas tu,  dari darjah lima sampai darjah 6, up sikit duit belanja  dapat RM1. Heheheh... 

Masuk sekolah menengah,  dari Tingkatan 1 sampai tingkatan 3, duit belanja aku up lagi seringgit,  jadi total duit belanja RM2. Tingkatan 4, up lagi seringgit.  

Tapi bila masuk tingkatan 5, mak bagi belanja RM5 sebab aku bawak motor ke sekolah.  Kiranya sekali dengan minyak motor la duit belanja tu. 

Bila fikir balik,  duit dulu lebih bernilai lagi.  Walaupun aku bawak duit belanja sikit,  masih boleh kenyang lagi waktu rehat dekat sekolah.  Mee goreng 30 sen,  air 20 sen masa sekolah rendah.  Masuk sekolah menengah,  nasi lemak 50 sen,  air 30 sen.  Masih kenyang.  Bihun sup pun seringgit.  

Tapi cuba kalau dengan ekonomi sekarang ni,  bawak banyak tu,  entah apa la yang dapat dibeli dekat kantin tu.  Silap-silap air ja yang dapat dibeli. 

Tapi itu la kan,  zaman terus berubah,  takkan nak ikut harga lama kan kalau dah ekonomi makin tak menentu.  Kalau ikut harga lama,  boleh 'bungkus'  tokey kantin.  Zaman berubah,  nilai wang pun berubah.  Dulu RM50,  1 troli penuh dengan barang dapurz sekarang ni,  RM50,  separuh troli pun belum tentu dapat beli.

Nasib badan... 

1 ulasan:

Leyla Nurjatiey berkata...

betul..zaman dah banyak berubah..sedih rasanya