Life Is A Drama..

Logo KBBA

10 September 2017

Perancangan Tak Semestinya Menjadi

Pernah tak korang rancang sesuatu,  tiba-tiba apa yang korang rancangkan tu tak jadi walau sebaik mana pun korang rancang?  Aku rasa setiap orang punya pernah alami benda ni tak kira la perancangan korang tu besar atau kecik. 

Bila jadi macam tu,  selalunya apa yang korang buat?  Atau apa yang korang fikirkan? Bagi yang ada plan B,  mungkin tak jadi masalah sangat.  Tapi bagi yang tak ada backup plan, menggelabah jugak jadinya. Semuanya akan jadi kelam-kabut sebab korang nak apa yang korang rancangkan tu menjadi. 


Macam aku,  kadang-kadang tak ada pun backup plan.  Tapi bila apa yang aku rancangkan tu tak berapa menjadi atau kurang menjadi,  masa tu la aku akan fikir apa yang perlu buat.  Maksud aku,  plan B tak dirancang awal sebab dengan harapan,  plan A akan menjadi.  So, bila plan A tak menjadi,  baru fikir plan B. 

Memang nampak macam kita tak bersedia langsung untuk buat sesuatu yang mungkin tak jadi,  tapi,  bagi aku yang ada beberapa pengalaman sebelum ni,  plan yang mengejut selalunya akan menjadi satu kejutan.  Atau dalam bahasa lain,  lebih baik dari apa yang dirancang dalam plan A. 

Tapi tak semua la aku tak ada backup plan. Tengok pada situasi atau perkara yang dirancang tu.  Kalau benda kecik,  selalunya memang tak ada plan B. Kalau perkara besar,  memang aku akan buat backup plan.  Just in case.


1 ulasan:

shazillahsani.com berkata...

haaaa...biasalah tu...banyak kali juga jadi dekat sha...hihihi