Life Is A Drama..

Logo KBBA

21 September 2017

Dari satu pihak

Bila jadi sesuatu isu, mesti akan berjela ke isu yang lain.  Iyalah,  semua orang nak menyampaikan berita yang mereka dengar sampailah berita tu dah ditokok tambah dengan perkara-perkara yang kadang-kadang tak wujud pun dalam berita tu. 

Bila si A bercerita dekat B,  si B akan bercerita dekat C dengan menambah sikit garam dan macam tu la seterusnya.  Benda ni korang boleh tengok dekat keadaan sekeliling korang. 
Gambar Google

Contohnya baru-baru ni masa aku balik ke rumah sewa aku dalam pukul 11 malam.  Aku tengok ada trak bomba dan ambulans ke blok belakang.  Kemudian budak rumah aku cerita yang ada kes rumah terbakar dekat blok belakang.  Ada dua versi cerita.  Cerita satu,  ada rumah terbakar disebabkan litar pintas dan cerita kedua,  kebakaran tu berlaku bukan dekat rumah,  tapi dekat tempat buang sampah di tingkat 6 blok tu.  So tak tahu la mana satu betul.  Kemudian,  esoknya bila aku tengah beli makanan dekat bawah rumah aku,  akak tu cerita ada rumah dan kereta dibakar sebab kes khianat.  Punca?? Tak tahu la kenapa. Akak tu pun dengar cerita dari mulut orang ja.  Hahahaha...

Jadi bila kes macam ni berlaku,  aku pun tak tahu nak percaya mana satu.  Mungkin member serumah aku betul,  mungkin jugak cerita akak tu betul.  Tak tahu mana satu.  Jadi kesimpulannya,  aku ambil pendekatan yang mudah,  ada kes terbakar kat blok belakang.  Mudah kan? Hahahaha.... 

Bila ada isu,  semua orang suka nak menokok tambah benda-benda yang tak ada masa kejadian berlaku.  Sebabnya?  Untuk bagi ada rasa 'wow'  dalam cerita dorang.  Kalau tak tambah,  orang takkan percaya. 

Bila jadi macam tu,  apa yang korang akan buat? Terus percaya bulat-bulat atau macam mana? Kalau aku la kan,  aku akan buat tak tahu ja.  Masuk telinga kanan,  keluar telinga kiri.  Kecuali kalau cerita atau isu tu penting bagi aku.

Tiada ulasan: