03 Jun 2017

Berniaga Biarlah Betul Caranya

Gambar Google
Bila masuk bulan puasa ni, bermacam benda yang kita jumpa di media sosial tentang juadah yang dibeli di bazar Ramadhan. Ada yang bagus, ada yang tak bagus. Betul tak? Tapi,, tak kira la yang bagus atau tak, kedua-duanya akan tetap viral di media sosial dan mula la orang lain post gambar atau ceritakan pengalaman sendiri.

Bermula dengan karipap berintikan angin, sampailah murtabak ayam yang berisi bawang. Hahahaha... aku sendiri pun dah alaminya, dan aku rasa bukan aku sorang ja, tapi ramai lagi yang terkena dengan perkara macam ni. 

Contohnya, baru-baru ni aku ke bazar Ramadhan selepas seminggu berpuasa, aku teringin nak makan samosa ayam dan daging dengan roti john. Bila tengok samosa tu, tebal je isinya. Dalam hati mesti aku terfikir mesti ada isi ayam atau daging yang terasa. Maksud aku dalam ketulan kecil. Tapi bila waktu berbuka, hanya jumpa bawang ja. Isi ayam atau daging, yaaa hadooo. Memang tak ada lngsung. Empat biji aku beli, semuanya penuh bawang. Sama jugak dengan roti john daging yang aku beli. Hanya satu gigitan ja yang aku terasa dagingnya, itu pun, kecik yang amat. Ibarat macam dorang blendkan isi ayam dan daging tu. Hehehehe.

Aku tak nafikan kos barang mentah sekarang ni mahal. Tapi bagi aku, aku tak kisah untuk bayar lebih sikit untuk makanan yang betul-betul dijual. Maksud aku, kalau samosa daging, biarlah ada dagingnya. Bukan sekadar nama. Dalam masa yang sama jugak, aku tahu, kalau peniaga banyakkan bahan-bahan mentah lain macam ayam dan daging, dorang akan tanggung sikit kos dengan menaikkan harga jualan, tapi bagi aku, biarlah betul caranya. Bukan sekadar nama, tapi, makanan yang dijual tak sama dengan nama. Harap korang faham la kan apa yang aku cakap ni. Hehehehe

Kalau bab jumpa benda-benda aneh dalam makanan ni, aku tak nak cakap apa la. Sebab benda tu diluar kawalan. Contohnya kalau jumpa paku, serangga atau apa sekali pun la, itu selalunya tak sengaja. Macam mustahillah kan peniaga nak letak paku, serangga dalam makanan dorang. Cuma sebelum nak makan tu, kita kena berhati-hatilah sikit.

2 ulasan:

  1. Pernah kena banyak kali dah, beli karipap ayam tapi yg dpt karipap kentang perasa rempah kari ayam ja huhuhu

    BalasPadam
  2. aida setuju. biar kita kuar belanje lebih skit utk sesuatu yg puaskan hati.
    ni byr mahal, tapi nan hado!!!
    baik letak aje murtabak bawang.
    so bila pembeli makan, jumpa seketul daging ~ pembeli rasa happy :) ha ha ha...

    BalasPadam