02 Jun 2016

Dua Kategori Pembeli Buku



Setiap kali aku dapat gaji, aku akan beli buku dekat diri sendiri...kononnya ganjaran la untuk aku selepas sebulan bekerja... tak kira la buku apa pun...novel, buku am atau apa-apa buku, janji buku... paling kurang aku akan beli dua buah buku... selalunya satu novel dan satu buku am...

Baru ni aku ada terbaca satu buku ni, rupanya ada dua jenis pembeli buku...bila aku fikir-fikir balik, betul la dua ciri tu...

1. Beli dan Baca
Kalau novel, aku akan terus baca lepas aku beli...paling lewat pun, dua tiga hari lepas aku beli, aku akan baca...kalau buku am, kadang-kadang cepat, kadang-kadang lambat... tengok pada buku tu...kalau menarik, kejap ja aku baca...

Aku pernah habiskan novel setebal 500 muka surat dalam masa tiga malam...itu pun kalau tak ada kerja malam la...dari pukul 9 malam, sampai la pukul 2 pagi...selalunya...sebab tu laju je aku baca...

2. Beli dan Simpan
Kadang-kadang ada buku yang aku sendiri tak sempat nak baca...dan akhirnya, terlupa pasal buku tu...dulu bila aku teringat pasal buku yang aku tak baca lagi, aku fikir yang aku takkan beli buku lain selagi tak habis baca buku-buku yang aku beli sebelum tu... tapi apakan daya...aku tak mampu menahan godaan setiap kali masuk ke kedai buku...paling kurang aku akan keluar dengan sebuah buku...kecuali kalau aku betul-betul tak ada duit...hahahaha...

Jadi aku ni jenis pembeli yang mana satu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan