16 Mei 2016

Guru Yang Dilupakan...

16 Mei setiap tahun...mesti meriah di media sosial dengan ucapan Selamat Hari Guru...semuanya nak ucapkan selamat hari guru dari cikgu masa zaman tadika, sekolah rendah, sekolah menengah dan universiti...tak salah...aku pun macam tu jugak...bagi ucapan dari tadika sampai ke universiti...

Tapi kita sering lupa, antara 'guru-guru' lain yang mengajar kita secara tak formal ni...ibubapa, adik beradik, kawan-kawan kita dan musuh-musuh kita...mereka itu pun guru kita jugak...tanpa mereka, kita takkan 'pelajari' sikap manusia yang lain...

Kita selalu nampak yang tersurat dan itu lah yang kita banggakan...tapi apa yang tersirat, tak pernah kita nak ambil tahu, malah kita abaikan...tapi walau apa pun...setiap orang yang kita kenal, setiap orang yang kita benci, setiap orang yang kita sayang, mereka itu lah yang menjadi guru kita dalam mengenali cara hidup dan perangai manusia yang sebenar...

Tapi, itu terserah pada diri masing-masing untuk menilai dan menghargai 'guru-guru' ni...terserah pada pendapat masing-masing...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan