14 Mei 2016

Bila Mak Tanya Nak Makan Apa

Tadi lepas maghrib, aku telefon mak sebab dah banyak hari nak telefon, tapi disebabkan letih dan sibuk, tak sempat nak telefon...sembang la benda-benda yang sepatutnya..tak tau nak menyembang apa...hehehe...

Lepas tu, mak tanya aku bila aku nak balik...sebabnya, dah lama aku tak balik kampung...kali terakhir aku balik rasanya bulan tiga hari tu...bulan lepas memang aku tak balik sebab nak jimat cuti untuk konvokesyen aku...

Bila aku cakap yang aku mungkin balik Ahad petang atau Isnin pagi, terus mak tanya aku nak makan apa...ye la...sebab selalu kalau kat rumah, memang aku yang set kan menu apa nak makan...terus laju ja aku cakap aku nak makan sambal udang petai...lama gila rasa tak makan sambal udang petai...

Gambar Google

Kalau kat Ipoh ni, nak makan ulam yang berbau aku akan fikir banyak kali dulu...bukan fikir apa, fikir bila aku nak buang air nanti...confirm akan berbau satu bilik air...maka aku tahankan la nafsu aku nak makan semua tu...

Lepas tu aku pesan kat mak...kalau ada ulam jering dengan buah genuak/kerdas...beli kan sekali...aku nak makan sepuas-puasnya...seminggu nanti aku kat kampung, jadi aku boleh makan puas-puas...nasib baik program permukiman kali ni dekat Kerian...dapat la aku makan lauk kampung puas-puas...

Kag Ipoh ni, bukan tak ada masakan kampung, tapi tak puas...mungkin bukan sebab mak yang masak kot...itu lah orang cakap, sesedap mana pun kita makan dekat hotel atau rumah sesiapa pun, tetap tak boleh lawan masakan ibu...

1 ulasan:

  1. memang sedap mak yg masak walaupun lauk paling simple sangat.....

    BalasPadam