10 Februari 2016

Nat Kebun Getah aka Nat Pauh

Korang tahu apa tu 'Nat'? Mesti untuk orang bukan utara tak tahu kan 'Nat' tu apa??aku pun mulanya tak tahu..tapi sekarang aku dah tahu..hehehe...

Ahad dan Isnin lepas aku ambil cuti selama dua hari untuk jadi 'driver' kepada Abah dan Mak untuk pergi kenduri dekat Perlis...pergi 1 malam je...tapi sebelum pergi tu, abah dah plan untuk ke dua tempat.. Nat Kebun Getah atau dikenali sebagai Nat Pauh dan Padang Besar...

Ahad tu, jam 7 pagi dah gerak dari kampung...tiga jam wei drive...dah la malam tu pun tidor lewat...tapi takpe...untuk mak abah, apa salahnya...lepas berhenti sarapan di R&R Gurun, terus ke Pauh, Perlis...

Ini kali kedua aku sampai kat Nat Kebun Getah ni...sebenarnya Nat ni bahasa orang utara (Kedah n Perlis terutamanya) yang bermaksud Pasar hari atau pasar minggu...

Apa yang menarik dekat Nat Kebun Getah ni, semua gerai-gerai dibuka dalam kebun getah...besar pasar minggu dia...





Menarik kan?sejuk je masuk dalam pasar minggu ni..pasar ni macam pasar minggu yang lain-lain..jual barang basah, ulam-ulam kampung, tudung dan pakaian bundle...

Tapi yang lebih menarik...ada jual barangan antik kat sini...bagi penggemar barangan antik..aku cadangkan korang datang sini untuk bershopping barangan antik...







Lepas 'buang masa' dekat sini, terus kami ke Padang Besar...rasanya aku tak perlu cerita kot apa yang ada dekat Padang Besar ni...semua tahu kan...

Bagi aku, Nat Kebun Getah ni memang menarik..selalu kita tengok pasar minggu di kawasan lapang di tengah-tengah pekan..tapi kali ni dalam kebun getah...menarik kan?tak jumpa kat tempat lain...

Nat ni bukan terkenal untuk orang Perlis dan Kedah ja, tapi orang luar yang pernah datang ke sini...aku jamin, orang yang pertama kali datang ke sini, akan datang buat kali kedua dan seterusnya..sebab apa??sebab keunikan Nat Pokok Getah ni sendiri...

2 ulasan:

  1. Oook.. Baru tau apa maksud nat hahahaa.. Ingat salah taip ke apa tadi

    BalasPadam
  2. Ingat nat skru tu..hehhe..pergh pertama kali nampak pasar gini

    BalasPadam