06 Januari 2016

Kekayaan Dato Seri Vida


"Qu Puteh, Qu Puteh, Barulah Puteh..."

Tagline ni makin femes semenjak dua menjak tiga menjak ni...ye la...semua program TV kebanyakkan semuanya dia yang taja...walaupun ramai yang 'meluat' setiap kali iklan mesti muka dia je muncul, tapi bagi aku, itu marketing strategi...

Baru-baru ni Astro ada menayangkan tentang kekayaan tiga jutawan kosmetik iaitu Dato Aliff Syukri, Datuk Vida dan Rita. Sejujurnya, aku kagum dengan kejayaan mereka bertiga dalam dunia perniagaan...

Tapi antara mereka bertiga tu, yang paling aku kagum sekali adalah Datuk Seri Vida, pemilik Qu Puteh...bagi aku, selepas aku tengok rancangan 'TerlajakPutehNampak' tu, aku rasa dia seorang yang merendah diri.

Mungkin bagi sesetengah orang, dia berlagak apabila senang-senang dia cakap dia ada 17 buah rumah di Ipoh sahaja, rumah yang masih dalam pembinaan berharga RM22 juta, 20 buah kereta mewah, dia seolah-olah riak dengan harta yang dia ada.

Tapi apa yang membuatkan aku rasa tersentuh bila dia sebut tentang pemergian dua orang anaknya dalam satu tragedi kebakaran beberapa tahun lepas. Mungkin itu dijadikan semangat untuk Datuk Seri untuk terus berusaha bersungguh-sunguh dalam bidang perniagaan. Setiap sesuatu yang terjadi, ada hikmahnya..

Masa mula-mula Datuk Seri Vida mula taja dalam industri hiburan, aku pun tak suka sebab macam 'over' gila....tapi bila aku fikir-fikir balik, itu marketing strategi dia. Dia dah laburkan berjuta-juta ringgit untuk sesuatu program, takkan tak ada kelebihan untuk dia.

Mula-mula memang menyampah, tapi lama-lama dah okay... macam Gegar Vaganza baru-baru ni, aku pulak suka bila dah nak habis rancangan, dia naik ke pentas untuk bagi hadiah setiap minggu tu. Tengok cara dia menyembang dengan Nabil dan Jihan, aku dapat rasakan dia sporting gila.

Bagi aku, tak perlu la kita nak mencaci dia disebabkan dia tunjukkan kemewahan dia, sebab kebaikan yang dia buat, siapa yang tau?betul tak? Dia mampu untuk semua tu, jadi biarkan. Nanti kalau dia ceritakan kebaikan yang dia buat, ada yang kata dia riak. Kita doakan supaya setiap orang diantara kita ni berjaya... insya Allah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan