13 Januari 2016

Alasan Remeh Untuk Bercerai

Sumber: Keratan akhbar Kosmo!

Hari ni viral tentang isu remeh bagi pasangan yang sudah berkahwin untuk bercerai..puncanya?seperti yang korang dapat baca kat atas tu...kalau tengok dari segi alasan-alasan tu, macam remeh sangat...tapi bila perkara tu jadi setiap hari, pasti rasa tertekan..

Nasihat aku yang belum berkahwin kepada pasangan yang dah dan akan berkahwin, berbincanglah dengan cara elok dan tidak dalam keadaan yang beremosi...memang 'bercerai' dibolehkan di dalam Islam, tapi ianya satu perkara yang paling dimurkai oleh Allah SWT.

"Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud : Perkara halal yang amat dibenci oleh Allah ialah talak (Riwayat Abu Daud & Ibnu Majah ) Merujuk kepada maksud hadith di atas perceraian adalah salah satu jalan keluar bagi suami dan isteri untuk menyelesaikan kemelut yang berlaku dalam rumahtangga. Walau pun perceraian itu halal tetapi ia merupakan sesuatu yang amat dimurkai oleh Allah S.W.T. Justeru keretakan dan kedinginan hubungan suami isteri hendaklah di atasi dengan cara yangsebaik-baiknya." - Sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan